14 možných důvodů, proč tloustnete

Nepřejídáte se, ale přesto máte každý měsíc na své domácí váze o půl kila až kilo víc? Může za to konzumace některých na první pohled zcela neškodných potravin – a také životní styl.

Je veřejným tajemstvím, že patříme k jednomu z nejtlustších národů v Evropě. A sklony k přibývání na váze mají bohužel více ženy než muži. Některé z nás se strachují a svou váhu si neustále hlídají. Jiné naopak bez výčitek svědomí konzumují klobásky, bílé pečivo a dortíky se slovy, že si chtějí užít a na něco přece umřít musejí. Jenže… s rozmyslem bychom mely jíst všechny a některým potravinám se prostě raději zdaleka vyhnout, pokud nechceme být obézní. Kterým konkrétně?

Nekvalitní jídlo

Potraviny, které se u nás prodávají, někteří odborníci nazývají odpadem. Kvalita potravin v naší zemi je oproti jiným evropským státům špatná, lidé proto sáhnou po levnějších variantách s přidaným cukrem, konzervovaných solí a plných nasyceného tuku.

Neustálé diety

Tento fakt potvrzují také vědci z Kalifornské univerzity. V jejich zprávě stojí: Po dietě přiberete a kromě toho si můžete vážně poškodit zdraví. Vyšli přitom ze zkušenosti 19 tisíc lidí, které sledovali v průběhu čtyř let. Poté vytvořili vlastní analýzu, ze které vyplynulo, že většina lidí přibere vše, co shodila, a někteří ještě nějaká kila navíc. Po letech nepřirozených stravovacích restrikcí je stále obtížnější udržet si optimální hmotnost.

Mnoho solíme

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je doporučená denní dávka 3-5 gramů. U nás ji překračujeme až třikrát. Při hubnutí se vysokému množství soli vyhýbejte, sůl totiž zvyšuje chuť k jídlu a zadržuje vodu v těle.

Pozor také na tmavé pečivo!

Ze všech stran slyšíme, jak se po bílém pečivu tloustne, tak jste ho vyměnila za tmavé, ale žádnou změnu nepozorujete! Není divu. Tmavý chleba je totiž u nás většinou zpracováván úplně stejně jako ten bílý – jenom se těsto přibarví barvivem či semínky. Reakce organismu je proto úplně stejná.

Spokojené manželství

Podle odborníků po prvním roce společného soužití s partnerem ženy přiberou v průměru dvě až tři kila. Obvykle se totiž přizpůsobí chutím svého protějšku a většinou u nich tedy vzroste podíl tuku a cukru ve stravě. Navíc se některé začnou i méně hýbat.

Stres

V období stresu se vyplavuje do krve ve zvýšeném množství hormon kortizol. Jeho úkolem je připravit pro tělo dostatečné zásoby energie, a tak ve zvýšeném množství podporuje ukládání tuku především v oblasti břicha.

Umělé sladidlo

Kávu nesladíte a mlsáte jen sladkosti bez cukru. Přesto tloustnete. Ve sto gramech takové dobroty je obsaženo pětadevadesát procent fruktózy. Sladkosti bez cukru jsou téměř stejně kalorické jako ty s cukrem.

Sladké vody a džusy

Přestože některé z nás cvičí a hlídají si svou stravu, zapomínají na sladké vody. Pokud pijete džusy, sladké kolové nápoje, pak tělo každý den zásobujete velkými dávkami cukru, který se okamžitě uloží do tukových zásob.

Vliv počasí a ročního období

V zimě máme obvykle chuť na tučnější stravu. Může za to hormon melatonin, jehož produkce je závislá na tmě, takže v tomto období jej naše epifýza produkuje více. Zatímco vedra naši chuť na jídlo podprahově brzdí, zima v nás vyvolává pocit hladu a nutí nás jíst.

Sledování kulinárních pořadů

Podle americké studie vyvolává sledování oblíbených kuchařských show chuť k jídlu, kterou divák obvykle hned uspokojí tučnými nebo sladkými pochoutkami. V praxi se tak potvrdilo, že tito lidé jedí u televizních obrazovek mnohem více.

Pojídání zdravých pamlsků

Na trhu je dnes k dostání nepřeberné množství různých musli či proteinových tyčinek. Je nutné číst etikety, naučit se jak najít skryté cukry a nevhodné složení. Z průzkumu vyplývá, že je nabízeno až devětadevadesát procent tyčinek plných přidaných cukrů, umělých sladidel i konzervantů. To vše přispívá k růstu nadváhy, přestože cvičíte.

Večerní zobání

Jedním z mýtů je, že pokud chceme hubnout, nemáme jíst po sedmnácté hodině. Když se ale držíme tohoto tvrzení, dopadne to většinou tak, že kolem dvacáté hodiny máme hlad a začneme něco ujídat. Sem tam od každého něco a to je nejhorší.

Nahodilá konzumace

Každí jídlo by se mělo skládat z přílohy jako zdroje sacharidů, bílkovin a porce zeleniny. Pokud jíme velké porce bez zeleniny, můžeme tloustnout. I u svačiny bychom se měli držet této zásady. Když totiž budete jíst jen jednu z těchto složek, budete mít tendenci přibírat a odrazí se to na vaší váze.

Nedostatek spánku

V noci dochází k největšímu uvolňování leptinu, protože organismus chce, abychom v noci spali. Spánek pod šest hodin snižuje produkci tohoto hormonu. Potom se cítíme hladoví, dojde ke snížení funkce štítné žlázy i metabolismu. V důsledku toho můžeme tloustnout.