Brambory

Brambory jsou často označovány jako nezdravá potraviny, jelikož mezi lidmi koluje mýtus, že se po bramborách tloustne. Hlavním viníkem přibírání na váze je však tuk, na kterém se brambory připravují nebo který se s nimi podává na stůl. Snažíte-li se zhubnout, vyhněte smaženým bramborám a zvolte brambory pečené nebo vařené.

Brambory jsou potravina s velkým obsahem látek, které nezbytně potřebujeme pro náš organismus – jedná se o sacharidy, bílkoviny a vlákninu. Nesmíme však zapomenout na vitamin C a draslík.

Vitamin C je v bramborách nejvíce obsažen po sklizni, postupem času začíná jeho obsah klesat. Vitamin C je rozpustný ve vodě a pro jeho uchování je nejlepší pečení nebo smažení (smažení ale zvyšuje kalorickou hodnotu brambor). Při vaření se vitamin C ztrácí, jelikož se rozpouští ve vodě.

Bramborové lupínky už musíme zařadit do kategorie nezdravé stravy, protože mají vysokou kalorickou hodnotu a často bývají doplněny o nežádoucí látky. Lupínky obsahují také vysoké množství soli a při přípravě mají tendenci nasáknout velkým množstvím tuku.

Měli bychom se vyhnout konzumaci zelených a naklíčených brambor, obsahují totiž látky, jejichž nadměrné množství může být prudce jedovaté. Dokonce i konzumace malého množství může u někoho způsobit migrénu či otupělost.