Výživové tipy pro hubnutí – vitaminy a minerály

V této sérii článků si povíme o vhodnosti doplňování jídelníčku vitaminy, minerálními látkami či vlákninou, povíme si, co jsou probiotika a antioxidanty, a v závěru se zmíníme o důležitosti pitného režimu, o tom, jak zvládnout chuť na sladké a jak se orientovat při nákupu potravin.

Při hubnutí vám mohou být pomocníkem i různé podpůrné prostředky. Podpůrné rozhodně neznamená, že zhubnou za vás, ale mohou vám pomáhat při přiblížení k cíli.

Vitaminy a minerály

Omezíte-li příjem energie pod hranici 5000 kJ, co je při hubnutí obvyklé, je již obtížné hradit požadované denní dávky vitaminů a minerálních látek samotnou, byť vyváženou stravou. Na druhou stranu je zbytečné podlehnout reklamě a investovat nemalé peníze do potravinových doplňků, když by bylo efektivnější utratit je za kvalitní přirozenou stravu. Vitaminy a minerály potřebuje organismus nezbytně pro normální činnost. Většinu z nich si neumí vytvářet, musí je tedy přijímat v potravě. Jejich působení je velmi komplexní – vzájemně se doplňují, ochraňují, ale nemohou nahradit jeden druhý. Jsou nepostradatelné všechny a ve vzájemně vyvážených a optimálních dávkách. Potřebné dávky se výrazně liší v závislosti na věku a zátěži, které jsme vystaveni.

Příčiny zvýšené potřeby vitaminů a minerálních látek při rozumném snižování nadváhy

Změna životního stylu – zvýšení námahy (začali jste cvičit) a změna jídelníčku představují pro organismus zátěž, i když ve svém důsledku pozitivní. Každá zátěž organismu zvyšuje jeho nároky na dodávku potravních doplňků, zejména antioxidačních vitaminů a stopových prvků.

  • Snížení hladiny cukru, tuků, glykogenu (živočišného škrobu) a dalších látek v krvi, které provázejí snižování nadváhy, vyvolává nepříznivé subjektivní pocity, bolesti hlavy, zvýšenou únavu apod. Tyto pocity lze úspěšně kompenzovat zvýšeným příjmem zejména vitaminu C, B-komplexu, jodu a chromu.
  • Potřeba potravních doplňků stoupá při nejrůznějších zdravotních problémech, např. při nemoci pohybového ústrojí nebo při onemocněních metabolismu (vysoký krevní tlak, cukrovka, vysoká hladina cholesterolu). A právě tyto zdravotní obtíže mnohdy vedou k rozhodnutí snížit svou nadváhu.
  • Ženy potřebují větší množství zejména kyseliny listové, vápníku a železa než muži. Je to spojeno s jejich hormonálním cyklem a těhotenstvím.
  • Potřeba vitaminů a minerálních látek u každého stoupá s věkem, zejména po 50. roce věku je toto zvýšení významné. Snižování nadváhy a problémy s udržením váhy se obvykle týkají žen ve středním věku. Tady je riziko výrazného prohloubení nedostatku vitaminů a minerálních látek ve spojení – zvyšující se věk a redukce nadváhy.

Jednoznačně tedy vyplývá, že i při rozumné redukci nadváhy je příjem potravních doplňků nutný. Požadavek na snížení energetického příjmu znamená snížení množství přijímané potravy, a tudíž méně vitaminů a minerálních látek.

Jaké vitaminy a minerální látky kupovat?

Při výběru doplňků hubnoucí často neví, zda se řídit podle ceny, působivé reklamy či dát přednost vitaminům, které užívá sousedka. Nepodlehněte reklamě, jež se vás snaží přesvědčit, že některé vitaminy v tabletách jsou přírodní, a tedy účinnější a samozřejmě i patřičně dražší než jiné – syntetické. Chemická podstata vitaminů, ať jsou označovány za přírodní nebo nikoli, je stejná. Podobná je tedy i jejich biologická účinnost. Naše populace trpí nedostatkem zejména vitaminů C, E, B-komplexu, vápníku a jodu. A jak jsme si řekli, u obézních se tyto nedostatky ještě zvyšují, protože jejich potřeba v průběhu snižování nadváhy stoupá a příjem naopak klesá. Ideální by bylo připravit pro každého z vás směs jednotlivých vitaminů a minerálních látek individuálně podle věku, pohlaví, pohybové aktivity, zátěže v zaměstnání i doma a podle jídelníčku.

Minerální látky (železo, vápník, hořčík, jod) lze určit laboratorně z krve nebo moči; zjištění chybějících vitaminů je však velmi komplikované a finančně náročné. V konečném výsledku je analýza nedostatku vitaminů a minerálních látek složitá a drahá a nevyplatí se běžně ji provádět. Proto jsou pro zdravého jedince připraveny komplexní přípravky s vhodnými potravními doplňky, které jsou běžně dostupné v přijatelných cenových relacích. Koktejl vitaminů a minerálů je u renomovaných výrobců namíchán se znalostí vzájemných vazeb jednotlivých složek tablet.

Při výběru přípravků s potravními doplňky byste měli dodržovat následující zásady:

  • Kupujte potravní doplňky v lékárně, případně v prodejně zdravé výživy, nikdy ne od podomních obchodníků nebo na tržištích. Přípravky z lékárny mají vždy atest Státního ústavu pro kontrolu léčiv nebo hlavního hygienika, máte tedy záruku kvality, tzn. nejen zdravotní nezávadnosti, ale i odpovídajícího účinku přípravků.
  • Kupujte potravní doplňky s jasně vyznačeným složením a množstvím, včetně procent doporučené denní dávky, kterou jednotlivé látky pokrývají. Na obalu musí být vyznačeno dávkování, jež byste měli vždy dodržet. V případě potravních doplňků neplatí, že čím více, tím lépe.
  • Kupujte přípravky komplexní, protože nejste sami schopni určit, které vitaminy a minerální látky vám chybějí. Spolehněte se na odborníky, kteří vám v multivitaminovém přípravku již namíchali koktejl, jenž odpovídá potřebám zdravého dospělého Středoevropana.
  • Dáte-li přednost přípravku ve formě prášku pro přípravu nápoje, sirupu, tablety nebo šumivé tablety, záleží na vašich zvyklostech. Každá z těchto forem má své přednosti, a tak je otázkou vaší chuti, po které sáhnete.

Jak potravní doplňky užívat?

  • Nikdy ne nalačno, nejlépe s lehkým jídlem – snídaní nebo svačinou.
  • Vždy s dostatečným množství vody (alespoň dva decilitry). Pozor: Nikdy nezapíjet mlékem nebo alkoholem!
  • Pokud užíváte speciální přípravek s vlákninou, neberte si oba přípravky současně, ale užívejte každý v jinou dobu během dne.

Při redukci nadváhy lze doporučit dlouhodobé pravidelné používání komplexních multivitaminových přípravků se základními minerálními látkami. Ale ani tady není potřeba nic přehánět a megadávky těchto látek jsou zbytečné, mnohdy i škodlivé. Vždy je lépe užívat potravní doplňky alespoň jeden měsíc vcelku a pak udělat přestávku než ujídat 30 tablet půl roku v nepravidelných intervalech.